למה הכלב שלכם תוקפני ומה עושים במסגרת אילוף כלבים תוקפניים

כלבים עלולים לגלות תוקפנות ואגרסיביות כלפי חפצים, רהיטים, חיות אחרות, בני אדם, ואפילו כלפי בני הבית שבו הם מתגוררים. ההתמודדות עם כלב תוקפני לא פשוטה כלל, וכדי להתמודד עם זה בצורה נכונה, כדאי להיעזר בשירותים מקצועיים. אם יש לכם כלב תוקפני, יכול להיות שלא תוכלו מהימנע מכך, ויהא עליכם לפנות לאיש מקצוע שמתמחה באילוף כלבים תוקפניים.

למה הכלב תוקפני?

כלבים עלולים להיות תוקפניים מסיבות שונות. הנה העיקריות שבהן:

  1. הכלב תוקפני כי הוא מפחד מזרים

תוקפנות מהסוג הזה מתחילה בגיל צעיר יחסית, ונובעת בשל העדר חשיפה מספקת של הכלב לזרים ולחיות אחרות. מכיוון שהחשיפה מסייעת לכלב להכיר וללמוד את העולם והסביבה, כמו תינוק, הוא עלול לפתח פחד שיתבטא בכל פעם שייחשף למי שהוא לא רגיל אליו, כלומר, בני הבית ומי שמגדלים אותו.

תוקפנות מפחד יכולה להתבטא בגרגור ונביחות, ועלולה להחמיר ככל שהכלב יגדל ויתבגר, במיוחד אם התנהגותו התוקפנית גרמה לזרים ולחיות אחרות להתרחק ממנו, שכן כך הבין שהוא מרחיק את גורם הפחד, מה שחיזק את ההתנהגות התוקפנית והטמיע אותה.

כדי לפתור את הבעיה חשוב לחשוף את הכלב בהדרגה כדי להגדיל את בטחונו, אך גם לאמן את הבעלים שלו כיצד לחשוף אותו וכיצד לנהוג בו כשהוא מגלה תוקפנות.

  1. הכלב תוקפני כי יצר הציד שלו מנחה אותו

גזעים מסוימים מונחים על ידי יצר הציד הטבעי שטבוע בהם. הם עלולים לבטא אותו במרדף אחר רוכב אופניים או אנשים בתנועה, וזאת בשל אינסטינקטים שירשו מאבותיהם הקדומים.

כאשר התוקפנות הזו מסכנת אנשים ויצורים אחרים או שהיא גורמת להם לחוסר נוחות, חשוב לגדוע אותה ולאמן את הכלב לשלוט באינסטינקטים הללו, ויפה שעה אחת קודם. כמו כל סוג של תוקפנות, גם זו עלולה להחמיר ככל שהכלב מתבגר, ולכן אסור להתעלם מכך. חשוב להציב לכלב גבולות ברורים ולגרום לו להבין שזה לא משחק. מצד שני, חשוב לעודד את הכלב לפרוק אנרגיות בדרכים מועילות, ואף לרתום את יכולותיו לפיתוח יצר המשחק.

  1. הכלב תוקפני כי הוא מגן על הטריטוריה שלו

גם שמירה על הטריטוריה היא יצר טבעי שטבוע בכלבים, ובמקרים מסוימים הם עלולים להביע יותר רכושנות או רצון לשליטה מאחרים, במיוחד כאשר זרים פולשים אליה.

כמו במקרה הקודם, כשהכלב תוקפני לאורחים או מתוך צורך להגן על הטריטוריה שלו, מומלץ לנתב את האנרגיה של הכלב למקומות מועילים ולסייע לו להבין מהי ההתנהגות הרצויה. אין ספק, שרצונו של הכלב להגן על הבית ובעליו חיובי, אך ההתגוננות שלו לא צריכה לבוא לידי ביטוי בכל פעם שמישהו נכנס הביתה. על כן, כדאי להיעזר במאלף כלבים שיכווין ויסייע בפתרון הבעיה.

  1. הכלב תוקפני כלפי בני הבית

תוקפנות מהסוג הזה עלולה להטריד מאוד, כי גם בקרב בני הבית הכלב לא רגוע, והתנהגותו מציבה אותם בפני סכנה תמידית. זה נובע בדרך כלל מהבנה שגויה של ההיררכיה המשפחתית והבנת קומו הטבעי של הכלב בהיררכיה הזו. החדשות הטובות הן, שזה ניתן לפתרון, ובאמצעות אילוף כלב נושך או תוקפני ניתן להשיב את הסדר אל כנו כדי שכולם ייהנו ממערכת יחסים בריאה ומפרה, גם הכלב וגם בני הבית.

אדגיש שוב, שככל שמטפלים בבעיה מוקדם יותר, כך עדיף. אף על פי שלא ניתן להגדיר כל נשיכה של גור כהתנהגות תוקפנית, חשוב לבחון האם הגור נושך בגלל הצורך בגירוי ומשחק או מתוך פחד ואגרסיה. אילוף גורים לא לנשוך  יכול להיעשות באמצעות כמה צעדים עקביים פשוטים. אל תהססו לשוחח עם מאלף כלבים בנושא, זה עשוי למנוע מכם הרבה בעיות בעתיד כשהכלב יתבגר.

אילוף כלבים תוקפניים, מה זה אומר

אילוף כלבים תוקפניים, מה זה אומר?

בכל מקרה, בשלב הראשון חשוב להבין מה הסיבה שבגללה הכלב תוקפני. מאלף כלבים מקצועי ידע לזהות את הטריגרים לתוקפנות של הכלב ויפעל ליצור בו תחושת ביטחון, כך שיהיה נינוח ונעים לסביבה מבלי שירגיש צורף לתקוף או להתגונן. מדובר בתהליך, אשר במסגרתו הכלב לומד לתת אמון במאלף ובסביבה.

מה חשוב לדעת על אילוף כלבים תוקפניים?

אילוף כלבים תוקפניים נועד לחזק את הביטחון של הכלב, לסייע לו לרכוש אמון ולעודד התנהגות חיובית מבלי להשתמש בטכניקות כפייה או הפחדה, שעלולות להחמיר את האגרסיביות והתוקפנות מצידו. כמו עם בני אדם, גם עם הכלבים, רכישת אמון היא תהליך שמצריך אורך רוח, וחשוב לפנות לאיש מקצוע שידע להפגין מול הכלב סמכותיות, ביטחון ואסרטיביות מבלי לגרום לו לפחד או להירתע. מאלף ששם לב לפרטים ויש לו יכולת הקשבה לסימנים שהכלב משדר לו יוכל להבין את מקור הבעיה ולסייע לכלב להתגבר עליה.

איך זה קורה בפועל?

שמירה על עקביות תמיד חיונית, בכל סוג של אילוף. משמעות הדבר היא, שצריך לדבר אל הכלב ולהתנהג איתו באופן עקבי, כך שידע מה מצופה ממנו. שימוש בטון סמכותי וחיזוק חיובי כשהכלב פועל כמצופה ממנו יחזקו  את התהליך ויתמכו בו.

כפי שציינתי קודם לכן, איתור הטריגר לבעיה הוא הדבר הראשון והחשוב ביותר, שכן חיוני להימנע מחשיפת הכלב לטריגר, לפחות בהצלחה, עד שירכוש ביטחון ואמון במאלף ובסביבה. בין אם מדובר בחדירה לטריטוריה של הכלב, בנוכחות של בעלי חיים אחרים או ילדים סביב הכלב או כל דבר אחר, ללא זיהוי הטריגר, לא ניתן לפתור את ההתנהגות התוקפנית של הכלב. לאחר שהמאלף רכש את אמונו, יוכל לחשוף אותו בהדרגה תוך יישום פעולות שלימד את הכלב מתחילת התהליך. בכל פעם שהכלב יתנהג כפי שמצופה ממנו, יקבל חיזוקים, וכך יקשר בין התנהגותו לצ’ופרים שהוא מקבל.

חשוב לשמור על קור רוח

לא מעט בעלי כלבים נרעים מההתנהגות התוקפנית של כלבם, ובצדק. התנהגות אגרסיבית ולא צפויה יכולה לגרור פגיעה, ובהעדר שליטה על הכלב, הוא לא יוכל לדעת מה מצופה ממנו, ולכן לא יוכל לשנות את התנהגותו.

מאלף כלבים ידע לשמור על קור רוח, גם ברגעים בהם הכלב אגרסיבי ותוקפני, ואף ידע לכוון אותו להתנהגות הרצויה. לכן, מומלץ שלא להתמודד עם אילוף כלבים תוקפניים לבד, ותמיד לפנות למומחה.

 

מוזמנים לשתף

חיפוש

מאמרים נוספים

פאזל אוכל

מי לא אוהב פאזלים?

משחק בו מחביאים את האוכל או החטיפים במקומות סודיים שהכלב צריך להזיז, להרים ולרחרח את דרכו אלהם.

תנו להם שעות של פעילות מנטלית מהנה

9.99 $ בלבד(לא כולל דמי משלוח)

רוצים להיות מחוברים אלי?

הישארו מעודכנים ומחוברים אלי ולעשייה היומיומית שלי עם כלבים, דרך הניוזלטר שלי שיתן מידע על גידול הכלב שלכם. הדרכות שיעזרו לכם להיות בעלי כלבים טובים יותר באמצעות: טיפים, הדרכות, מחקרים ומוצרים התנהגותיים יחודיים מהעולם.

הכניסו את כתובת המייל שלכם ואנחנו מחוברים.

    מאמרים נוספים

    יש לך שאלה?

    Scroll to Top